Volvo FH 25,25

Startat av Lumbago, 16 mars 2015 kl. 01:29:09

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Volvo FH skåpbil med dolly och trailer.

https://youtu.be/KDEwXJICClI









Egentligen var jag mest sugen på att bygga en riktigt komplicerad sändare, men man måste ju ha en bil att styra också... :)

Bilen, dollyn och trailern är helt separata med varsitt batteri och mottagare. Det sitter Arduino Pro Mini i alla tre (2 st i bilen), och det enda som styrs direkt från mottagaren är styrservot, allt annat går via Arduino. Tre kanaler är uppdelade i vardera 5 "steg", och används i kombination till att styra alla av/på-funktioner (lyse, vindrutetorkare, drag, tända/släcka släp osv). 5x5x5=125 oilka av/på, men endast en bråkdel av dessa används nu. Det skulle utan problem gå att dela varje kanal i 20 steg istället och få 20x20x20=8000 olika funktioner. Kanalbrist någon...?  <evilgrin>

Back- och bromsljus styrs av "timers" i vardera fordon, med exakt samma program för att vara synkade. Blinkers däremot styrs av en egen kanal, som blinkar i realtid för att alla fordonen ska blinka i takt.

Ser detta mest som ett experiment inför eventeullt kommande 1/14-bygge. Som sagt inga problem att få "oändligt" med kanaler med detta system, så länge de inte behöver vara proportionerliga och användas samtigt. Total budget nånstans kring 1500 för hela bygget (ink två Deltang á 350 kr).


Inte 100% färdigbyggd än. Backspeglarna och luftintaget ska dit, och handtagen på skåpsidan ska målas. Skulle även behöva göra något åt att hytten rör sig när vindrutetorkarna går. Och så kan man ju skaffa fler trailers att växla mellan, radion klarar lätt 10 till... :)

nalle

Galet! :D Mer bilder på dollyn tack ;)

e21242

Galet snyggt. Imponerande bygge det där. Hur funkar radion? går det att ha flera servon till radion som man kan köra samtidigt?

Mvh
Håkan

Lumbago

#3
Tack tack! :)

Bilder på dollyn:






"Bärande del" är en Arduino Pro Mini, som av en lycklig slump råkar vara exakt lika stor som en dolly i skala 1:87. Ljusrampen och dragstången är limmade dirket på kretskortet. Hjulen sitter på 1 mm mässingtråd som är bockad och fastlödd i pinout-hål på Arduinon. Eftersom "hjulaxlarna" alltså inte kan snurra, sitter det kullager i fälgarna (eller rättare sagt: fälgarna ÄR kullager), men det ser ok ut tycker jag. Vändskivan sitter på en plasticard-platta, och under den ligger en Deltang-mottagare, som precis får plats mellan kristallen och några andra uppstickade komponenter på Arduino-kortet. Hela undersidan tas upp av ett 100 mAh lipo, det var t o m svårt att få plats med programmeringskontakten men den sitter också där. Markfrigång typ 1,5 mm :). Dragöglan är som synes ingen ögla, utan en 3 mm magnet. Motsvarande magnet sitter på draget på bilen. Kanske inte jättesnyggt, och dollyn hoppar till lite när man kopplar/kopplar från, men fördelen är att det är väligt lätt att pricka. För övrigt hade det nog inte funkat med vanlig sprint+ögla, dollyn hade nog bara rullat iväg när man försökt koppla (parkeringsbroms finns de definitivt inte plats för!).

Skärmarna sitter lite snett och hjulen vobblar lite. Kanske fixar det senare men struntar i det så länge... <evilgrin>


Radion funkar...Svårt att förklara hur bara... ;)

Den har 6 kanaler. Kanal 1 och 2 är proportionella, som på en "vanlig" radio och styr gas och fartreglage. Kanal 4 styr enbart blinkers, och sänder ut en av 4 "koder" (vänster, höger, varningsblinkers eller släckt). Kanal 3, 5 och 6 används tillsammans för att sända ut koder som styr olika av/på funktioner. Signalen för varje kanal är ju ett värde mellan 1000 och 2000 (mikrosekunder eller nåt sånt va?), och jag delar dem i 5 steg. Arduinon på mottagarsidan kollar alltså efter ett värde som är 1000-1200, 1200-1400, 1400-1600, 1600-1800 eller 1800-2000. Sändaren sänder ut 1100. 1300, 1500 osv. Exempelvis tända lyse är Kanal3=1500, Kanal5=1100 och Kanal6=1900. 5x5x5=125 st unika sådana kombinationer som man kan använda till olika funktioner. Hela "systemet" bygger så klart på att det sitter en Arduino som tar emot signalerna från mottagaren och är programmerad göra olika saker med olika koder. Det skulle gå att styra väldigt många servon med ett liknande system, om man ville. Dock inte så många samtidigt.


Ellis

Klockrent!! Underbart när delarna bara flyter ihop  <happy>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

e21242

Skulle det gå att köra 6 st servon samtidigt? Funderar på om en sådan radio skulle underlätta bygget av min lastväxlar bil med kran. 18 kanaler räcker inte till för att få allt att fungera som jag vill. Totalt skulle det behövas 23 olika kanaler för att styra allt som jag vill på bilen och vagnen. 4 är ljud och ljus resten är servon.

Lumbago

19 servon alltså?

Borde inte vara omöjligt om mottagaren har minst 7 kanaler. Jag tänker mig då 6 proportionella kanaler och en kanal som säger åt Arduinon vilka servon ska vara aktiva. Går nog åt flera Arduino för jag tror inte man kan koppla så många servon till varje, dessutom måste pinnarna räcka till att läsa av mottagarens signaler också.

Du får testa.  :)


Lumbago

Ny film:

https://youtu.be/nR4w2x9rhhg

Backspeglarna har kommit på plats så nu är väl bilen att betrakta som färdig. Jag har även förbättrat lite så att hytten inte rör sig lika mycket när vindrutetorkarna går, knepigt när servot sitter i skåpet.

Tyvärr har det visat sig att Hobbykings nyare DSMX-mottagare inte funkar att ha igång samtidigt som Deltang. Hobbykings mottagare ska ha en annan Framerate-inställning på sändarmodulen. Planen var att bygga ett antal trailers med sådana billiga mottagare (~80 kr), men det blir tråkigare när jag blir tvungen att bygga med Deltang-mottagare för 350 kr istället. Hittade nyligen en helt annan mikromottagare med 5 kanaler, som kan skicka ut alla kanaler som PPM-signal på en enda pinne. Kan hända att jag köper ett gäng sådana och "börjar om" istället...

Blixtljusen på trailern slutade fungera nu, just är allt var klart. Får öppna och se om det är hårdvaran (dvs glapp nånstans) eller mjukvaran (dvs nån bugg i koden).