Axlar....

Startat av OBELIX, 15 april 2017 kl. 13:43:23

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

En fråga som i era öron kanske är korkad, tittar lite på att bygga nåt som jag kan lasta med hjullastaren när den är klar sen. Har sett en Volvo F89 6X6 med dumpertrailer IRL nån gång på -70 talet och den gillade jag! 

Då är min fråga:

Alla olka tillverkare av axlar som man ser, Carson, ScaleDrive, Thicon och säkert flera andra. Har dom samma utväxling så man kan blanda hejvilt mellan dom olika tillverkarna? Eller har alla sin "egen" utväxling så man måste hålla sej till samma märke på alla axlar?

Jag har kollat runt, men inte hittat nån sån detaljinformation direkt.. I vart fall inte på Conrads..

Frågan låter kanske lite konstig då jag precis börjat bygga hjullastaren, men saken är den att jag började köpa grejer till den för många månader sen i mån av att ha pengar över så att säga. Så jag tänkte göra samma sak med denna modell...

Tack på förhand//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Peteruqh

Jag har köpt denna från Scaleart; https://scaleart-shop.de/en/ScaleDRIVE/Axles/Front-differential-ScaleDRIVE.html
Den har enligt databladet samma utväxling som Tamiya.
Ett annat alternativ är ju att köpa tre drivande axlar med låsbar diff från ex rigid eller någon annan.
Själv ångrar jag lite att jag inte gjorde så...
/Peter

Thomsson

Det är nog ingen höjdare att blanda axlar från olika tillverkare,det är ju mer än utväxlingen som skall stämma,bredd,hål för fästen mm.

Köper man ett 6x6 kit från t.ex rigid eller rcbrmin får man ju ner priset lite,jämfört med styckepris för axlar.
Dom här firmorna har ju även fälgar,däck,upphängningar,styrstag mm,som passar bolt on till sina axlar.

Pratar vi Tamiyas axlar har Der Getriebsdoktor drivna framaxlar och tillbehör så att man kan bygga om sin 6x4 till 6x6.

Jag har handlat av alla tre firmorna och det funkar kanon,både med mailfrågor och leveranser.

OBELIX

Hej och tack för era svar, Jag tror inte heller på att blanda olika tillverkare, Jag har kollat runt lite och det ser ut som det blir tre stycken framaxlar, men dom bak kommer jag fixera styrningen på. Skälet till det är att den F89 jag såg var byggd på samma chassie som flygplatsbrandbilarna. Dom hade ju singelhjul bak och det ser inte ut som det finns nån bakaxel som ger rätt spårvidd då dom är anpassade för dubbelmontage.

Lutar åt Carsons framaxlar för 1299 Kr, styck och ett drivaxelset till mellanaxeln för 169 Kr på Conrad. Resten löser sej efterhand. Som redan skrivet, i nuläget tillåter plånboken att handla, så då gör jag det då hjullastaren bara är arbete på nu!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

flightace

Conrad är ju inte direkt billiga på delar.det är väl det som med mycket annat förstås.

Jag har gått och värkt efter tre axlar jag med och tänkt bygga nått i stil med "FAT BETTY" (för er som inte vet sök på youtube)
och hittat en del intressant på aliexpress.

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=AS_20170417080831&SearchText=rc+crawler+axles

OBELIX

Hej, Alienexpress har jag varit inne och tittat på också. Men jag har ett litet sidospår som jag tycker är intressant. Det är en gammal kompis från offroadtiden som börjat tillverka portalaxlar i skala 1:10. Förebilden är militärens 11,13 och 20 bilarnas axlar. Dom borde passa rätt bra till en fullvuxen lastbil i skala 1:14 tror jag.

Annars blir det Conrad, har handlat mycket där och är nöjd med både leveranser, kvalitén och service. Dom har ju dessutom flera tillverkare att välja mellan och jag tycker att priserna är överkomliga.

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

OBELIX

En fråga som hör ihop med detta ämne.

Finns det olika fälgdiametrar till lastbilar 1:14?

Undrade Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland