Andra hobbysar.....

Startat av OBELIX, 2 februari 2017 kl. 01:04:33

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

OBELIX

Jodå, det finns gott om hobbys! Bygger på en modellbåt sen 25 år tillbaka... det går inte fort inte. det finns bild på den i länken nedan om ni vill se vad det är för nåt!

Att jag beslutat mej för att bygga en hjullastare nu beror nog på abstinensen efter mitt jeepbyggande i skala 1:1.

Sen är jag faktiskt en ganska flitig fotograf också. Fotar allt från nakna flickor till mina byggen och mycket natur.

Men det som är den stora hobbyn för mej är nyckelharpor. det har jag både byggt och spelat sen -83. Jag har en tråd på ifokus om mina nyckelharpor, kolla den! Där kan man prata om precision och noggrannhet i passformen på allt. Kika in om ni vill:

http://musik.ifokus.se/discussions/562f3e038e0e746ae10014b6-bygga-instrument

MVH//Robert Carlsson
Smeden i Söderköping, Östergötland

freco

Jätteintressant att läsa om dina nyckelharpsbyggen!
Båten ser ut att bli fin också!

Mullis

Oj, så vackra nyckelharpor!
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

OBELIX

Tack! Jag byggde min första harpa -83 faktiskt. 15 bast och borde väl haft andra intressen då.... Men jag fastnade totalt i det. Min första var väl varken vacker eller bra att spela på! Så det blev snart en till som jag gjorde några förändringar på och så höll det på, och håller på än idag. Mycket av tiden går åt att jobba med andras nyckelharpor då jag samarbetar med ett företag i musikbranchen som renoverar, reparerar och servar just nyckelharpor. Eller rätare sagt, företaget tar emot dom och jag hämtar dom där och jobbar med dom hemma.

Men den rosa harpan är nog så färdigutvecklad den kan bli. Bara dom dyraste grejerna på den, strängmekaniken är samma som sitter dom bättre elgitarrerna, strängarna är cellosträngar och allt trä är plastat för att stå emot fukten bra! Det är nog bara 6-7 stycken som jag byggt helt från början, dom flesta är såna som jag köpt begagnade och byggt om till "Robert Edition" så att säga. Hur många som jag reparerat åt folk runt om i landet har jag ingen räkning på...

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland