Kalmar container/släpvagnslastare Kibri 11752 med kör- resp. lyftmöjlighet.

Startat av tsa, 26 oktober 2013 kl. 22:04:39

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

tsa

Hej igen!
Vill lämna lite mer info om statusen idag på mitt byggande.
Försöker ladda upp bilder hit via Photobucket, men får det inte att funka. Har det skett någon ändring i sättet att göra detta sedan januari?
Hälsningar
Tore

tsa

Hej.

Här kommer lite fler bilder, det var ju bara att läsa informationen om bildöverföring ordentligt.
Trucken är nu färdig och samtliga funktioner jag önskade finns med. Hade dock önskat ännu större utväxling (mindre vridhastighet på okrotationen), skall ev. försöka ställa ner hastigheten i RC enheten. Om jag lyckas med konststycket, kommer jag att lägga in en Youtube länk på körningen längre fram.
Bästa 1:87-hälsningar
Tore


Trucken monterad utan containeroket på plats


Bommen i nedre läget


Bommen i övre läget


Foto underifrån. MJ-slirskydd på styrhjul o yttre drivhjul för att undvika plasthjul mot marken, vilket gav dålig styrning resp. drivning. 2 st Deltang mottagare bakom tejpen, där nedanför motstånd för samtliga LED:s. 90 mAh Lipon (skulle helst varit min 3 x större kapacitet, men fick ej plats) till höger om styrservot, vilket har fått kortare hävarm mot förlängda länkarmen för att orka styra. Tvinnade kabelskarvar i de okrymta krympslangarna för lättare utbyte av komponenter. 1 brytare för ena mottagaren med motorer, en för den andra mottagaren med LEDbelysningarna.






Truckens styrning på bakre hjulen




Styrhjulen har försetts med kullager för att rulla lättare vid det stora utslaget


Allt på plats innan bottenplattan skruvas fast






Oket o container på plats, bom helt utskjuten, lyft helt uppe














Container fastklämd mellan fjädrande okgavlar, vriden helt vänster


Dito vriden helt höger































Actros861

Helsike vad mycket bilder  :D <tumb>
Vill gärna se film, har samma truck och blir ju lite sugen på att göra samma sen när resten av järnvägen kommer upp  :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Lumbago

Riktigt häftig! Bra gjort! <happy> <happy>

Jag vill också se film! Eller ännu hellre, se den live vid tillfälle!

tsa

Hej igen.
Bifogar länkar till Youtube på mina filmningar med mobilen, första gången i mitt liv jag gjort detta, hoppas det fungerar.
Inte så rasande lätt att hålla mobilen och samtidigt ratta via RC styrningens stickor och brytare. Vid senare tillfälle ska jag försöka filma med systemkameran på stativ i stället.
Återkommer längre fram med synpunkter och erfarenheter från byggnationen.
Hälsningar
Tore
http://youtu.be/wuTc_DDEEfI
http://youtu.be/Xe9sARHHSk4
http://youtu.be/fkxC6FFkyLU

tsa

Erfarenheter från byggnationen som jag skulle ta hänsyn till vid en nybyggnad av motsvarande maskin.

Då maskinen är bred blir den svår att styra med genomgående drivaxel, vilket innebär att svängradien blir betydligt större än önskat. Differentialväxel är knappast möjlig i skala 1:87, så mitt förslag är separata drivmotorer för vänster resp. höger sida, som får hastighetsstyrning ihop med servons styrutslag, om detta går att lösa tekniskt ihop med RC-sändare/mottagare.

Platsbehov i chassit för drivmotorer och elektronik, innebär att original ballast-stålkulor hart tagits bort, och ersatts med ca 20 gr blykulor inlimmade i bakre kåpan över styrningen, samt ca 10 gr balanseringsvikter mellan bakre styrhjulen. Detta för att att maskinen ej skall tippa framåt med containern långt ut, samt att jag behöver vikt över styrhjulen för att kunna styra. Maximalt styrutslag är nu ca 30 grader i stället för 45.

Styraxeln flyttad fram ca 1 mm, för att hjulen skall gå fritt från stänkskyddskåpan vid svängning, hjulen fasade något på utsidan av samma skäl.

Spår har tagits upp mellan 2 hål i servohävarmen, för att möjliggöra att länkarmspinnen glider i detta vid stort hjulutslag.

Smörj in med vaselin där axlar går in i lager, växelhus mm, innan snabblim appliceras på förbindning mellan axel o hylsor mm, för att hindra att limmet tränger in på fel ställen, förutom metoden med plastfilm nämnd ovan.

Arbetsbelysningen, SMD-LED med 0.1 mm emaljerade koppartrådar på vänster sida upptill på bommen har lagt av, förmodligen pga att tråden kommit i kläm när bommens ytterdel köres ut/in. Vid nyinstallation borde här vara plattkabel i stället, liksom motorkablarna, för att få en säkrare o snyggare installation. Finns 10 trådig dekoderkabel som är 6 mm bred.

Valet av 2 st RC-mottagare var toppen, sparade mycket plats jmf med andra alternativ. De två Deltangmottagarna jag hade problem att binda i somras, var felaktiga och jag fick nya direkt från David Theunissen på flyelectric.

Tanken är att jag skall ha Kalmartrucken vid omlastningsterminalen framtill på min MJ-anläggning http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=11648.0.
På samma ställe och även längre bak på anläggningen går min Faller Car bana enkelriktat i en rundslinga delvis i terrängen.

Vill någon ha mer info hör gärna av er.

Bästa 1:87-hälsningar
Tore Svensson




Lumbago

Kul med film. Återigen, ett helt fantastiskt bygge!

Inte så förvånande att den har problem att svänga tvärt, men det borde gå att förbättra. Jag ser att slirskydden sitter på ytterhjulen. Det borde väl bli mindre "diffverkan" om du flyttar dem till de inre hjulen?

Du har väl testat att köra på något strävare underlag? Parkettgolv känns inte optimalt.  :)

Annars vore nog andra däck, helt i gummi, att föredra. Kan tyvärr vara svårt att hitta rätt storlek nånstans.

Separata motorer till vardera drivhjul vore en elegant lösning, och ska inte vara något större problem att mixa i sändaren. Det lär gå åt en till kanal dock.

Emaljerad koppartråd är bra men jag har samma erfarenhet: man ska inte använda dem till rörliga delar, då går de till slut sönder.

Det ser ut som du har mycket tjocka kablar inne i trucken. Det går kanske att "rensa upp" och byta ut dem till just emaljerad kopptråd? Inget kul jobb men det kanske går att få in ett större lipo där.

tsa

Hej.
Egentligen tycker jag inte om att jobba med emaljerad koppartråd så tunn som  0.1 mm, typ de som sitter på SME-LED-arna. Känns för tunt för mina klumpiga fingrar o dåliga syn. Har både 0.15,0.2 o 0.3 mm liggande, så det kan ev. bli ett alternativ om jag bygger en ny truck. Känner inte för att ändra befintlig, så jag får tills vidare leva med kort batteritid. Kommer att flytta in slirskydden på drivaxeln, och se vad det gör i svängradie. Får även här leva med ett antal extra backningar för att komma på plats.
Vi hörs.
Tore

tsa

Hej igen alla efter ett långt uppehåll.
Kommer tyvärr mycket annat emellan.

Känner mig nu redo att bygga ytterligare en likadan containerlastare Kibri 11752. Skall försöka åtgärda de barnsjukdomar jag hade på maskin nr 1.

Kommer att köra med separata drivmotorer för vänster resp. höger sida. Förses med raka 6 mm planetväxeldrivmotorer 1:700, med vinkeldrev 1:1. Detta dels för att kunna få mindre svängradie och dels för att sänka åkhastigeten till ca hälften.

Vidare kommer jag att flytta driften för ok-vridningen från bommens ytterände (med vridaxel ner till oket, med mycket glapp) ner till invändigt i okets långbalk, för att få utväxling ca 1:15500 i stället för som tidigare 1:2016, försedd med rak planetväxeldrivmotor 1:136 inv. i okets långbalk, från denna ut på sidan med  direktverkande snäckhjuls- o kugghjulsdrift, 1:32 + 1:3.6 för att reducera glappet.
Bommens lyfthastighet kommer att minskas till hälften.
Lyftokets fjädrande fastklämningsanordning av lång container, vilken idag öppnas manuellt med en hävarm, kommer att förses med snäckväxelmotor 1:2016 med hävarm och rulle, vilken slår ett halvt varv som en excenter för att öppna fastklämningen av containern.
Både denna motor med växel samt snäck/kugghjuls utväxlingen nämnd ovan på ok-vridningen, kommer inte att vara skalenliga, utan kommer att ligga utanför okets långbalk. Men vad gör man om man vill ha funktionerna?

Med nämnda ändringar har jag nu 6 st motordrifter jämfört med tidigare 4 st. Vänster o höger drivmotor kommer att "stridsvagnsköras" ihop med styrservot för bakhjulen. Hade på prototypen 2 st Deltang Rx43d- xx-v5 och Turnigy 9xR mode 1 + Orange Rx.
Har någon på forumet erfarenhet av den nyare Deltang Rx-47-4-Car, med fler on/off utgångar. Kan denna vara tillräcklig med ett antal ADD kort, eller jag skall bibehålla den tidigare versionen. Räcker ovannämnda sändare eller jag behöver fler kanaler?

Efter dessa ändringar bör jag kunna lasta o lossa containrar helt fjärrstyrt.

Ha inte för stora förväntningar att jag skall jobba snabbt, allt tar sin tid. När jag väl kommer igång kommer jag att lägga ut förändringarna i bygger med bildet på forumet.

Kommer även att parallellt (eller strax efteråt) ge mig på Kibri containergaffeltruck 11751, med körning, styrning, gaffellyftning, gaffeltiltning, fastklämning av container samt all sorts LED-belysning.

Vi får se om jag klarar av detta.
Bästa Containerhanterings-hälsniongar
Tore