Uppdaterad T142 grusbil

Startat av Lumbago, 5 december 2016 kl. 21:17:24

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago



Det här är en av mina äldsta bilar, som jag byggde för ungefär 4 år sedan. Jag har kört den på alla mässor jag varit med på och den har alltid funkat bra, men nu gick draget sönder och då kändes det som läge för en större uppdatering, både funktionsmässigt och kosmetiskt.




Tippmotorn mitt i ramen har bytts ut eftersom den gamla gått sönder. Tidigare skötte samma motor både tippen och draget, men det funkade sådär. Det var svårt att koppla och ibland tappade man släpet. Den nya motorn sköter enbart tippen.






Mekaniken till draget sitter istället i dollyn. Själva draget är inte längre en sprint och en ögla, utan två magneter som fastnar i varandra. Magneten på dragstången kan dras undan med hjälp av ett linjärservo i dollyn, och då kopplas släpet loss. Väldigt effektivt och lätt att koppla/koppla isär. :)




Lite roligare ljuseffekt med blixtljus på taket. Hittade den här rampen med 6 st dioder i på en annan gammal skrotad bil.



Snodde ljuskortet ur den här polisen. (Den kommer kunna blinka lika bra ändå, tack vare extra program i hemgjord sändare).



Ganska fullt i hytten redan men ljuskortet får plats mot bakväggen.



Måste så klart ha en förare också. En bit svart plasticard döljer det mesta av ljuskortet.



Blir roligare med lite dekaler på hytten. De här var tyvärr gamla och gulnade, och inte till en T-hytt.



Blev väl ok resultat till slut, efter mycket klippade och skarvande. Gamla dekaler vill gärna gå sönder så fort man rör dem.



Gillade inte riktigt utseendet på baljan så jag googlade på hur de brukar se ut och gjorde en ny. 0,5 mm plasticard till botten, framstam och sidor.



Använde färdiga lister till förstärkningarna på sidorna. Lite knepigt att få jämnt avstånd mellan dem.



Provmontering på bilen. Känns helt rätt. :)



Bakluckan får gångjärn av 0,5 mässingstråd genom 0,6 mm hål.

Nu dags för lack. Fortsättning följer. ...

freco

Har sagt det förut och säger det igen - imponerande hur ni får ihop allt småpillet!
Smart där med magneten i dragkopplingen också. Sen blev ju flaket (Sörling?!) pricken över i!

Lumbago

Tack!

Är det Sörling som ser ut så? Jag googlade som sagt bara på "T142 tippbil" och ungefär  hälften av flaken såg ut på det här viset.

Magnetkopplingen är jag väldigt nöjd med. Kommer garanterat hamna på fler bilar/släp. :)

Lumbago

Lackeringen gick inte så bra. Jag har använt Biltemas färg förut med bra resultat, men den här gången blev det dåligt. Färgen vägrade liksom fastna inne i hörnen och vinklarna och rann istället ut på de släta ytorna igen. För att rädda det hela lade jag på en rejäl nedsmutsning med svart och brun akrylfärg. Blev rätt ok, fast riktigt så risig hade jag egentligen inte tänkt att bilen skulle se ut...






Nu när bilen är färdig tycker jag släpet ser lite för modernt ut. Kanske borde bygga ett annat? Kanske bara en liten kärra?

Lumbago



Det blir en tvåaxlig kärra till bilen istället. Börjar bygga ramen av plasticard-lister. 2 st motorer ska få plats, en till tippen och en till draget. Gamla vanliga 6mm motorer med  1:700 planetväxlar.



Fick dit hjulaxlarna så det börjar likna nåt. Tror att axelavståndet blev rätt för en långboggi.



Dragstången görs av ett fyrkantigt mässingsrör med en plasticard-list som glider inuti. Samma konstruktion som på förra släpet, men här är det en motor som styr draget via en lina istället för ett linjärservo. Därför behövs även en returfjäder, i form av en gummitråd på dragstångens undersida.



Passar in dragstången på rätt höjd och testar mot bilen.



Baljan byggs av 0,5 mm plasticard, precis som bilen, dock lite annan design. Skippar fasningen längst ner och ribborna på sidorna, dels av lathet och dels för att plasticard-listerna började ta slut. Ingen Sörling denna gång alltså. :)



Lipot är det tunnaste jag hade (3 mm) och ligger infällt i flakbotten. Flakets botten är alltså helt orealistiskt tjock, men det syns knappast.



Dags för lack nu igen. Tänker inte använda samma dåliga Biltema-färg som till bilen, så om jag ska ha dem matchande måste jag måla om båda, vilket inte är så lockande. Jag gör nog släpet i nån helt annan färg istället, men måste fundera mer på vilken. Röd, gul, orange, vit eller grå finns här hemma...beslutsångest...

Lumbago

 

Fick på färg på släpet idag. Finishen blev helt perfekt med Tamiya sprayfärg och mattlack. Däremot är jag lite tveksam till färgkombinationen. Kanske lackar om båda med en annan grön senare.

Nästa steg blir i alla fall att koppla in lysen och mottagare.

802°

Snyggt, man blir faktiskt lite sugen att börja bygga smått igen ;)
Ska du inte köra med rött på bilen också, blev ju riktigt bra på släpet  <hands>

Instagram = @802dgre

Peteruqh

Riktigt fint! Kul tråd att följa!  <tumb>
/Peter

Lumbago

Tack!



Det fick bli samma orange på bilen också, enligt Mickes önskemål. :)
Den gamla färgen lossnade hur lätt som helst med lite T-röd. Jag ska lägga på en lätt nedsmutsning sen så att det inte ser så grällt ut.




Mottagaren, laddkontakten och strömbrytaren på plats på undersidan av släpet. Återstår att montera och koppla in lysen.

Lumbago







Äntligen färdig! :)

4 st positionsljus och 12 st bakljus får räcka. Bakljusen är de lite större 0603-dioderna, som är väldigt mycket enklare att löda.

Känns som det passar mycket bättre ihop med bilen än det gamla 4-axliga släpet gjorde, och mycket smidigare att köra och backa med.



Kör med en hemgjord sändare. Kanske inte så vacker men väldigt funktionell. Själva "skalet" med potentiometrar för ratt och gas har jag tagit från en gammal 27 MHz -sändare. Det sitter en vanlig Hobbyking/Orange DSM2 sändarmodul i, och en Arduino som läser av potarna/knapparna och genererar PPM-signalen.