4-axlig tipptrailer!

Startat av Eirike93, 3 augusti 2012 kl. 09:59:17

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirike93

Ja, då var det dags att lägga upp detta projekt även här!
Denna trailer ska dras efter min kommande tungdragare, eller eventuell annan farkost i framtiden!:D

Den blir 4-axlig med en rad specialfunktioner! 8)

Första och tredje axeln lyftbar (ska kunna lyftas separat)
Första och fjärde axeln styrande (med servo kopplat till styrningen)
Fjärde axeln skjutbar 2,43 meter, skalenligt blir det 174 mm, bör vara genomförbart!
Tipp på trailern (såklart)
Öppningsbar baklem (med servo)
Sen ska den ha motorstödben och utrustas med både AIR och kabel (för belysning och tipp) för att kunna användas av andra bilar
Men, eftersom där krävs så många kanaler så blir det en separat mottagare trailern, vilket kan bli struligt om andra bilar ska köra utan min radio...

Jaja, lite 1:1 mått:

Längd, mm: 15350
Max axelavstånd axel 1-2, mm: 1800
Max axelavstånd axel 2-3, mm: 1250
Max axelavstånd axel 3-4, mm: 3780

Första gången jag har en riktig förebild, men ger mig på ett försök! :)
1:1 förebild:









Fick tippbaljan i april, den är hårdlödd i fronten och tillverkad i 1 mm rostfri plåt, ska bli blank och fin!





Lång...



Det kommer nog inte hända så mycket här dom kommande månaderna, både pga ekonomin som säger stopp för inköp av delar, men också för att jag inte hittat nåt lämpligt tippsystem än! ???
Jaja, det ska bli färdigt iaf! ::)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

MrLinds


Gunnar

#2
Av nyfikenhet kollade jag detta på Hogstads hemsida och har då följande fråga:

Varför är sista axeln förskjutbar så den hamnar 1,5-2meter bakom baljan??? Den axeln kan ju inte hjälpa till att bära speciellt mycket av lasten med det uthänget och enkelhjul?! Är den i sitt yttre läge när man kör bilen på landsväg exvis? Det måste ju finnas en verklig anledning till varför man betalar för denna, i mina ögon, mystiska lösning. Är detta bara en grej för att kunna komma runt paragrafer?

Och en fråga till: Är baljan isolerad när man kör asfalt? Det ser ju ut att vara rostfritt utanpå, men inte har man väl det inuti oxå?!

Hursomhelst, snyggt men dyrt ;D
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Japp, man förskjuter axeln för att få rätt axelavstånd och kunna lasta mer. :)

Och helt rätt, baljorna är isolerade, och har även kapell uppepå som oftast är hydrauliskt öppningsbart. :) 
Mvh, Olof!

Eirike93

Citat från: Ampen skrivet  3 augusti 2012 kl. 22:32:53
Den här blir grym. :P

Tackar! <beer>

Citat från: Gunnar skrivet  8 augusti 2012 kl. 09:28:17
Av nyfikenhet kollade jag detta på Hogstads hemsida och har då följande fråga:

Varför är sista axeln förskjutbar så den hamnar 1,5-2meter bakom baljan??? Den axeln kan ju inte hjälpa till att bära speciellt mycket av lasten med det uthänget och enkelhjul?! Är den i sitt yttre läge när man kör bilen på landsväg exvis? Det måste ju finnas en verklig anledning till varför man betalar för denna, i mina ögon, mystiska lösning. Är detta bara en grej för att kunna komma runt paragrafer?

Och en fråga till: Är baljan isolerad när man kör asfalt? Det ser ju ut att vara rostfritt utanpå, men inte har man väl det inuti oxå?!

Hursomhelst, snyggt men dyrt ;D

Som Olof säger så är det enbart för att följa paragrafer och regler! <megamad>

Jag kom undan billigt med baljan! <popcorn>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Rikard

detta kommer bli bra, hur går det med trailern? :)
Scania R 620 6x4 Highline

Eirike93

Citat från: Rikard skrivet 18 september 2012 kl. 22:28:57
detta kommer bli bra, hur går det med trailern? :)

Sådär lagom bra, den står ute i verkstaden, orörd balja och inget mer <poke>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer