Ny hjullastare

Startat av Lumbago, 21 november 2016 kl. 15:58:28

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Jag har legat lågt med 1/87-byggande ett tag men nu efter Hobbymässan blev jag rätt sugen igen. Hade en gammal Kibri Kaelble hjullastare liggande, och den påminner väldigt mycket om en gammal Volvo, och det är ju bra. Tre år sedan jag byggde min förra (första) hjullastare och har hunnit fundera ut en del nya lösningar sedan dess.

Delarna jag använt är:

2 st 6 mm motorer med 1:700 planetväxel, till lyft och tilt. Finns lite olika varianter hos Gizmoszone.com, Premium-modellbau.de och ibland på Ebay eller Aliexpress.

1 st 7 mm motor med metallväxellåda.
https://www.aliexpress.com/item/2PCS-DC3V-Micro-716-Precision-Gear-Motor-Full-Metal-Gearbox-Micro-Servos-With-Velocimetry/32379282808.html
Egentligen nån sorts servo, men jag har tagit bort potentiometern och borrat upp för en genomgående axel.

1 st Deltang Rx43d-3-v5. Den här var begagnad, plockad ur nån annan modell, men annars köper jag dem här:
http://www.micronradiocontrol.co.uk/

1 st Hobbyking 1,7 gram servo
https://hobbyking.com/en_us/hk-5320-ultra-micro-digital-servo-1-7g-0-05sec-0-075kg.html

1 st Lipo 120 mAh. Tror det kommer från Hobbyking men de har blivit sämre på 1S på sistone tycker jag. Finns dock oändligt mycket till bra pris på Ebay!

20 st lysdioder, storlek 0402. Motstånd till dessa, storlek 0805 och 0603.

4 st Hjul från Herpas hjullastare. Kibris däck är av hård plast och går inte att använda.

Dessutom så klart diverse kablar, kontakter, plasticard, mässingstråd, kullager, magneter, kugghjul, skruvar och annat smått och gott.

Lumbago

Halvkassa mobilbilder:



Den stora nya innovationen är att tiltmotorn sitter mellan lyftarmarna och tiltar skopan med kuggdrift. Lite kinkigt att bygga, men lyckades få det "tillräckligt" rakt till slut. Idén är kopierad från tyska forumet.




Servot på plats mitt i ramen och lyftmotorn precis bakom framhjulen.




Isärmonterat för lackering. Visserligen rätt gul färg på delarna men alldeles för plastigt. Tamiya-spray och mattlack fixar.




Mottagaren Deltang Rx43d-3-v5. Syns att den är begagnad? Har suttit i en numera skrotad grävare.




Börjar bygga elsystemet. Laddkontakt och strömbrytare lätt åtkomliga.




Löder kablar från motorerna i framvagnen.




Försöker hålla kabeldragningen hyfsat prydlig förbi midjan. Drivmotorn har skruvats på plats med en M1,2. Fick kapa lite på insidan av ena däcket för att få plats, men det kommer inte synas så mycket innanför skärmarna sen.




Klart för en första provkörning, dock utan skopa och med högst tillfällig batteriplacering. FUNKAR MYCKET BRA! :-) :-)




Lyfthöjden var lite dålig på min förra hjullastare. Inte på den här! Kan lägga ett lass grus ovanpå hytten o det behövs. :-)




Börjar koppla in lysdioderna. Satans pilljobb. Använder hellre AA-batterier än lipo för att provlysa.




Lite rörigt här men får ihop allt till slut.






I stort sett färdig!
Vid det här laget behövde jag programmera om mottagaren lite, och då klantade jag mig med kanalerna så att tiltmotorn skenade och hann tugga sönder ett par kugghjul inne i planetväxeln innan jag fick stopp på den. Väldigt besvärligt att byta ut men gick till slut.




Har fixat ett magnetfäste till skopan så den går lätt att ta loss. Ska bygga ett par gafflar och kanske en kranarm?

Film kommer...senare...

Peteruqh

Tjusigt bygge! Är det lackad koppartråd du använder till Lysdioderna?
/Peter

Buffe


Lumbago

Tack och tack!  :)

Ja, det är lackad koppartråd. 0,1 mm till lysdioderna och 0,2 mellan batteri, mottagare och motorer.

802°

Grym ju <hands>, blir sugen på bygga om min hjullastare så jag kan skifta mellan gafflar och skopa..

Instagram = @802dgre

Lumbago



Fixat lite användbara redskap.





Testar ett riktigt tungt lyft med kranarmen. :)

Ronken

snyggt jobbat.....är mäktigt impad av er som har tålamodet att hålla på med så små modeler..... [worthy]

freco

Ja otroligt imponerande hur du lyckas få ihop allt småpill! Jättebra byggtråd där man ser den växa fram steg för steg.

Lumbago

Tack!  :)

Nu fick jag äntligen tid över till att filma lite:

https://youtu.be/qEknNwlLgm8

Finns fortfarande några små detaljer att fixa med men i det stora hela är den färdig.

Lite irriterande att både min dumper och min grusbil är trasiga för tillfället. :(

Peteruqh

Vilket hantverk!  Imponerad!   [worthy]
/Peter

802°


Instagram = @802dgre

LelleB

Grymt imponerande jobb. Jag är lätt avundsjuk.. :)