Två grävmaskiner med gripklo

Startat av Lumbago, 14 oktober 2015 kl. 20:37:32

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lumbago

Två av mina grävmaskiner har fått gripklo, och används numera till att plocka skrot i min skrotgård:











Väldigt roliga maskiner att köra! Liebherrens klo styrs av en lina från en motor som sitter inne i stickan. Volvons klo är istället helt uppbyggd runt en 4 mm motor med snäckväxellåda, och två extra nedväxlingar som totalt ger utväxling 1:16000. Kanske inte riktigt lika snygg som Liebherrens klo men funktionen är helt grym!

För att styra alla funktioner används 4 fartreglage ihop med 2 reläer, vilket ger 8 funktioner på 5 kanaler (varav 4 kan köras samtidigt). Det blev tyvärr en liten miss på Volvon, så att banden och svängen inte går att köra samtidigt.

Skrotet (ca en halv liter!) är gjort av kartong- och plasticard-bitar, bilar, sugrör, plåt från konservburkar, plastförpacknignar, gamla kugghjul, makaroner, spill från plastbyggsaser m.m...

Riktigt skoj att fylla containrarna med skrot och sedan lasta dem på en lastbil. Lastväxlarcontainrarna går också bra att lyfta om man håller dem nära maskinen, annars tippar man...




Har även gjort en ny sändare som är riktigt bra. Samma typ av spakar som G-crawler visade i sin tråd, med vridbar överdel. Superskön känsla i dessa!  <happy>

nalle

Alltid kul med uppdateringar från dig, snyggt som vanligt :D

Thomsson


Lumbago

Tack grabbar! :-)

Tyvärr var lyckan kortvarig. Volvons grip har redan gått sönder, efter mindre än en vecka. Ett pyttelitet drev inne i växellådan har gett upp. Går kanske att byta men det lutar just nu åt jag bygger en helt ny, robustare konstruktion.

lastlast

Jävligt snyggt gjort :)
Blir bara bättre o bättre.

Lumbago



En ny gripklo blev byggd i helgen! Lite större än den förra men den här borde hålla bättre.




Mer skrot! :)




Kedjor är kul att lyfta! Det blir lite pyssel med att ringla ner dem i containrarna. Oftast får man ta flera omtag.

Jag har några små modellkedjor sedan tidigare men jag behöver fler. Bauhaus minsta kedja är i grövsta laget, men jag köpte en bit sån ändå. I frugans smyckeslåda hittade jag några riktigt små fina kedjor (lite väl blanka bara!), men dem fick jag tydligen INTE låna.  [laugh]
Har beställt egna från Kina nu.  :)




Lasta balkar på en trailer går också bra.




Scania 142 på sin "sista resa". :)


Peteruqh

/Peter

Lumbago

Nu har jag byggt ytterligare en maskin att plocka skrot med, en Hitachi Zaxis 470. Som vanligt baserad på Herpas Liebherr 954, men ganska mycket ombyggd. Elektroniken och mekaniken är helt klar, men det finns lite kvar att göra på utseendet (måla underredet, fixa dekaler och detaljer som fotsteg, hydraulrör, slangar m.m).

https://youtu.be/4mpXNpRSHAo











Överdelen och nederdelen är helt separata, med varsitt batteri och varsin mottagare. Tack vare det kan man snurra hur många varv som helst.